Remirant papers, i recent la lectura de L'incert alberg de Josep Igual, m'adono que amb els anys ja he escrit algunes coses sobre aquest autor benicarlando, alguna de les quals ni tan sols recordava, i en aquest blog només n'he penjat una. Com que una de les maneres de recordar és tornar a llegir, i un blog com aquest té també la funció de mantenir vius alguns escrits per al futur, que altrament serien oblidats, en properes entrades aniré publicant les ressenyes que tinc escrites de llibres d'Igual. Per anar obrint boca de cara a la presentació a Benicarló de L'incert alberg d'ací dues setmanes.
Aquesta ressenya va ser publicada a la revista Passadís. Quadern de
Lletres (núm. 25, any 2005, p. 138-140), la insigne revista, ja desapareguda, de l'Associació Cultural Alambor. També a La Veu de Benicarló, núm. 465 (31-12-2004).
LITERATURA DE LA REALITAT
Josep Igual, El rastre dels dies
Benicarló,
Onada Edicions, 2004 (“Narratives”, 2)
Premi Alambor de Narrativa 2003.
Josep Igual, autor
benicarlando de dilatada i reconeguda trajectòria com a poeta i també
novel·lista, va guanyar la penúltima edició del Premi Alambor de Narrativa amb
aquest dietari, gènere que ja havia conreat en L’any de la fi del món
(2001). Si aquella primera aproximació al dietarisme recollia les impressions i
vivències de l’autor al llarg de 1999, El rastre dels dies se centra en
el dia a dia de l’any 2002. En aquesta obra, Igual se’ns revela (se’ns confirma
si tenim en compte el precedent) com un molt digne seguidor de la tradició dels
dietaris.
La seua tècnica
dietarista s’ha depurat des de L’any de la fi del món, i es limita ací a
pinzellades breus, molt breus de vegades, que parteixen de vegades de la
realitat quotidiana (un passatger a l’autobús, un cambrer, un conegut), de
vegades d’una lectura, d’una música, del mateix exercici de l’escriptura, per
encetar la reflexió. Una reflexió en la qual l’estil, molt treballat, hi juga
un paper decisiu. De vegades, aquesta brevetat és portada fins a l’extrem de
l’aforisme, de l’apunt d’una línia o dos. Com ara: “No en tinc cap mena de
dubte. Ens odiem tant perquè els nostres defectes s’assemblen moltíssim.” És en
aquests aforismes on es veu clarament la lliçó de Joan Fuster, així com en cert
gust per la paradoxa.
Hem dit que
predomina, com a punt d’arrencada de la reflexió, l’arrelament constant a la
realitat dels dies. No obstant això, Igual es deixa endur ací i allà per cert
alé narratiu que es concreta en forma d’alguns —anomenem-los així—
“microcontes”, petites narracions de poques línies, contundents, de vegades
crues, de vegades surrealistes, amb un vague eco de J.V. Foix.
En el rerefons,
amarant-ho tot, un pòsit cultural i literari frondós, que esdevé una bona
ullera per observar la realitat, o un coliri, o un vidre sortosament deformant.
Les referències literàries ajuden a entendre el món, i a la inversa. Així, el
pistoler d’un western li fa pensar en el Quixot (“Em miro, en el lleure
dissabter, un western. El pistoler solitari no deixa de tornar a ser Alonso
Quijano”) o les veles a la mar en Ausiàs March (“a la mar hi ha veles
esportives que no saben qui era Ausiàs March”).
Quant als temes,
predominen els exclusivament literaris i els diguem-ne “existencials”, però
també criden l’atenció les reflexions socials i polítiques, de vegades
arrelades en l’actualitat pura i dura, de vegades més atemporals. Això evita
una imatge distorsionada de l‘autor com si estigués tancat en una torre de
vori, allunyat en les seues cabòries culturalistes. Igual ens demostra que
l’escriptor també pot comprometre’s a través de l’eina de l’escriptura.
Hem parlat
d’influències de Fuster i Foix, però hauríem de referir-nos a la influència
essencial: Josep Pla. I això es fa evident, en primer lloc i sobretot, pel
concepte desacreditat i crític que de la narració clàssica té Igual, visible en
alguns comentaris: “Soldados de Salamina
de Javier Cercas, m’ha reconciliat amb la novel·la; entre altres coses, suposo,
perquè no ho és del tot”. I en un altre passatge, precisament a propòsit d’un
llibre de Pla, parla del seu “cansament lector de la novel·la”. Precisament
d’ací deriva l’opció pel dietari, un gènere que parteix de la realitat, que té
unes dosis mínimes o nul·les de ficció. També és molt planiana l’organització
dels dietaris d’Igual en anys naturals, la consciència del sentit cíclic del
temps, i també el mateix títol, que palesa una preocupació (també proustiana)
pel pas del temps.
Les influències no
treuen mèrit a Igual: l’enriqueixen. A partir d’elles, l’autor benicarlando
crea la seua pròpia veu, vigorosa i personal. I és un luxe de lector llegir la
seua vida literaturitzada, o la seua literatura feta vida, en el seu estil
enlluernador, metafòric, fastuós.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada