Continuem amb ressenyes de llibres de Josep Igual, escrites fa anys. Aquesta es va publicar a Passadís.
Quadern de Lletres, núm. 26 (2006), p. 124-126.
Josep Igual, Retrats de butxaca
Benicarló, Onada
Edicions, 2006 (“Narratives”, 3).
Josep Igual, poeta i
narrador benicarlando de primer ordre que mereixeria ser més conegut fora de
l’àmbit comarcal, de fa temps sembla haver centrat la seua producció en la
prosa literària no novel·lística. Com escriu en aquest nou llibre, a propòsit
de Lluís Meseguer: “La vida no és una novel·la rematada en cua de peix. És un
devessall de meandres simultanis, rics, complexos, i copsar-los si més no una
mica és tasca d’esperits atents.” Igual, en els darrers llibres que ens ha
oferit (L’any de la fi del món, El rastre dels dies, Torn de nit), evita
la novel·la i es mostra interessat per aquesta relació de la literatura amb la
vida, i per això ha temptejat el dietari, gènere que li permet escriure sense
allunyar-se ni de la realitat ni de la literatura.
Amb aquests Retrats de butxaca, obre un nou camí
però en la mateixa direcció. Es tracta d’un conjunt de “retrats” —anomenem-los
així, seguint el títol, tot i que no tots ho són estrictament parlant—,
trenta-nou en total, breus, de dues o tres pàgines a tot estirar. Es tracta de
semblances de personalitats destacades en negociats molt diversos, des de la
literatura (òbviament) fins a la política, passant pel periodisme, la música o
la religió, entre d’altres. Molts d’ells, gairebé una tercera part, són
originaris del Baix Maestrat, però amb un nom reconegut (Carles Santos, Joan
Brusca, Manel Garcia Grau). L’autor no cau en el localisme fàcil i estret de
mires ni tampoc en l’esnobisme obtús de mirar només lluny de casa.
El tractament que reben els
personatges és divers. En alguns casos, són retratats amb el coneixement de
causa que dóna una relació assaonada amb molts anys de coneixença (cas de Josep
Manuel San Abdon). En d’altres, parteix d’una anècdota, d’una trobada puntual i
personal, per a passar a parlar del perfil públic de l’home o la dona retratats
(casos de Vicent Andrés Estellés o Joan Francesc Mira). En cap cas es tracta
d’entrades enciclopèdiques que vulguen explicar qui és aquesta o aquella patum
al públic general. Igual parteix d’un cert nivell de complicitat amb el lector,
que ha de saber alguna cosa del personatge per tal que el joc que proposa
funcione. Així, en el retrat dedicat a Alfred Giner Sorolla, per exemple, quan
escriu que “avui, nou de febrer, sí que les flames crepitants de la vida porten
dol”, el lector hi ha de reconéixer el títol d’un poemari de l’escriptor
retratat.
Cal dir que, en la selecció
de personalitats, Igual ha mirat de trobar-se còmode: ha retratat qui li venia
de gust retratar. El resultat és un nivell prou elevat de simpatia per les
trenta-nou persones que han estat objecte de la seua mirada. Malgrat la citació
de Fuster que encapçala el llibre reivindicant “el gust d’anar judicant els
altres”, els judicis de Retrats de
butxaca no són sumaríssims, excepte en algun cas molt aïllat (Joan Ignasi
Pla, Joan Brossa). O, en tot cas, són judicis amb absolució; els que
mereixerien condemna ja ni hi apareixen, cal suposar.
Aquesta selecció a què em
refereixo permet que, triant i remenant en el cistell, hom en puga extraure un
llistat de noms que permeten fer una autèntica radiografia del país. Moltes
personalitats són gent extraordinària que, en una normalitat que no hem
assolit, haurien de resplendir d’una altra manera. Implícits, hi ha el plany i
la reflexió per les deficiències culturals, polítiques i socials d’un país
impossible. I, també, una certa mirada enrere per constatar les il·lusions i
els treballs perduts de tots els que han lluitat per una normalitat que cada
cop està més lluny.
Amb l’estil de prosa que li
és tan propi —potser aquest cop una mica més contingut que en altres llibres,
sense deixar de ser suggeridor al màxim—, Igual assaja un gènere, el de retrat o
semblança, pròxim al periodisme, que no ha tingut gaires conreadors sistemàtics
a casa nostra. Potser la referència ineludible són els Homenots de Josep Pla, un autor evidentment admirat per Igual i
tingut en compte en aquest llibre. Això sí, l’autor benicarlando té prou
personalitat per imprimir als seus particulars “homenots” i “donasses” un
segell diferencial i característic. Tot plegat ens deixa, en acabar el llibre,
amb el bon gust d’haver tastat una prosa excel·lent i una literatura de
primera, i amb el desig que Igual no deixe d’explorar camins prosístics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada